UTAZÁS 2009
V dňoch 25. februára 2009 – 1. marca 2009 sa v priestoroch veľtržného výstavného centra Hungexpo konal 32. ročník medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu UTAZÁS 2009. Niesol sa v znamení sloganu -„ Nájdi si svoju cestu „
Ponuku zo SR zabezpečila v národnom stánku Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) spolu so 17 ďaľšími vystavovateľmi.
Na celkovej výstavnej ploche takmer 20 000 m2 sa predstavilo takmer 1000 vystavovateľov z viac ako 50 krajín sveta. Prezentovali sa tu najmä maďarské regióny, ale i mnohé zahraničné regióny, domáce a zahraničné cestovné kancelárie a agentúry, či turistické centrály
Čestným hosťom prehliadky bolo Grécko, ktoré vybudovalo na výstavisku grécku dedinu. Grécko je v rebríčku Maďarmi najnavštevovanejších zahraničných destinácií na šiestom mieste, pričom spomedzi prímorských štátov figuruje na tretej priečke.
Najväčší záujem laickej i odbornej verejnosti bol o naše kúpele, hrady, zámky a ďalšie architektonické pamiatky, termálne kúpaliska, strediská zimnej rekreácie, banské historické mestá Banskú Bystricu, Kremnicu, Banskú Štiavnicu,
Počas veľtrhu národný stánok navštívil Juraj Migaš, Veľvyslanec Slovenskej republiky v Maďarsku, Milan Kurucz, Radca Veľvyslanectva SR v Maďarsku, Veľvyslanec Japonska.
V prvý deň veľtrhu sa v priestoroch národného stánku Slovenska uskutočnila tlačová konferencia.
Atmosféru dotvárali sprievodné podujatia SACR na stánku, akými boli razenie EUR mince - mincovňa Kremnica, Zlaté Husle - dvorný orchester Lúčnice, vystúpenia „Bábky „- Bábkové divadlo Bratislava a Keramika.
V kategórii najkrajších zahraničných expozícií sa umiestnil národný stánok Slovenska na druhom mieste. Predstihol ho len národný stánok Grécka- partnerskej krajiny veľtrhu, tretí skončili Česi. Porota bola zložená zo zástupcov médií.
Ako pri slávnostnom otvorení veľtrhu uviedol dnes maďarský minister samosprávy István Gyenesei, v ktorého kompetencii je aj oblasť cestovného ruchu, zatiaľ nevedno, ako vnútroštátny turizmus dokáže vyvážiť očakávané straty v dôsledku klesajúceho záujmu turistov zo zahraničia. Veľtrh Utazás 2009 však podľa jeho názoru prispeje k zmierneniu dopadov globálnej finančnej a hospodárskej krízy na odvetvie.